לקויות למידה (Learning Disorders) הן שם כולל למספר הפרעות בהן האדם מפגין קושי בלמידה באופן מסוים, בדרך כלל בגלל גורם לא ידוע. הגורם הלא ידוע הוא ההפרעה, כלומר הדרך בה היא משפיעה על יכולתו של המוח לקבל ולעבד מידע.
באופן חד משמעי, הלקות אינה נגרמת מליקוי ברמת האינטליגנציה. הפרעה זו עשויה ליצור בעיות וקשיי למידה אצל האדם, באופן שמשפיע על דימויו העצמי. לא ניתן לרפא לקות למידה ולכן האתגרים לא פוחתים עבור הסובלים ממנה.
עם זאת, ניתן ללמד את האדם אסטרטגיות ללמידה שעשויות לסייע לו לעקוף את מקור הלקות ולהגיע בכל זאת לאן שירצה. מכיוון שברוב הפעמים ניתן לאתר את ההפרעה כבר בילדות, גם ההורים וגם הצוות החינוכי יתגייסו יחד כדי לסייע לתלמיד להתמודד עם הלקות.
ואכן, נמצא כי עם תמיכה והתערבויות נכונות אנשים עם לקויות למידה יכולים להצליח בבתי הספר ולהמשיך לחיים של הצלחה מאוחר יותר.
בדרך כלל מזהים את לקות הלמידה בגיל בית הספר (למרות שפעמים רבות היא מאובחנת בשלב מאוחר יותר ואף בבגרות), ולכן המורה או ההורה עשוי להפנות את הילד לאבחון.
האבחון מתבצע בידי פסיכולוג קליני מהתחום הפסיכו דידקטי, אשר מעביר סוללת מבחנים הקשורים ליכולות רבות: מבחני אינטליגנציה, מבחני הישגים אקדמיים, ביצועים כיתתיים ואינטראקציה חברתית, כולל תחומים של הערכה בתחום של קוגניציה, זיכרון, תשומת לב ויכולות שפתיות.
קיראו בהרחבה על: אבחון פסיכולוגי
מטרת המבחנים היא למצוא התאמה בין היכולת הקוגניטיבית של הילד, או הפוטנציאל אם תרצו, לבין הישגיו בפועל. במידה וישנה התאמה אזי אין לקות, אך במידה וישנו פער הלקות קיימת ומונעת מהילד להוציא את יכולותיו מהכוח אל הפועל. או אז תיבנה תוכנית טיפולית אשר תתאים ליכולותיו של הילד.
עוד מידע על: פסיכולוגיה של ילדים ונוער
הפרעת קריאה (Reading Disorder) - זו לקות הלמידה הנפוצה ביותר. בעבר קראו לה "דיסלקציה", אך כיום יודעים שיש מגוון הפרעות בקריאה ודיסלקציה היא רק אחת מהן. בעיה זו מקורה בזיהוי הקלט הנכנס, כלומר המילים, ביטויין והבנתן.
הפרעת כתיבה (Writing Disorder) - קושי בכתיבה עשוי לכלול ליקויים בכתיבה, דקדוק, ארגון רעיונות וקומפוזיציה. המושג "דיסגרפיה" הוא המושג בו משתמשים בדרך כלל כדי לתאר הפרעות אלו. הפרעה זו מתמקדת בפלט - כלומר בהוצאת הידע הנדרש.
לקות מתמטית (Math Disability) - שמה הנפוץ ביותר הוא "דיסקלקולציה", אשר משפיעה על היכולת ללמוד מושגים מתמטיים ולשננם, כמו גם ליישמם על בעיות ושאלות מתמטיות.
אנשים שונים לומדים בשיטות שונות: חלקן ויזואליות, שמיעתיות או חווייתיות. בכיתה רגילה אין יכולת לתת מענה לכל ההבדלים הקלים האלה בין בני האדם, אך כשמדובר בלקות למידה, ישנו דגש רב יותר על סגנון הלמידה שמתאים לילד עצמו. כך ניתן לסייע לו באמצעות אפיק הקליטה בו הוא הכי חזק ולשפר את ביצועיו בפועל.
למידע נוסף בנושא אבחון והתמודדות מול לקויות למידה, אנו ממליצים לפנות לייעוץ מקצועי באמצעות גורם מקצועי, המתמחה בתחום בריאות הנפש ובעיקר בכל הנוגע ללקויי למידה כאמור.
קיראו גם על: הפרעות קשב וריכוז