x דיווח על תקלה
תאור תקלה:
שם:
דואר אלקטרוני:
יצירת קשר
חיפוש באתר

פסיכולוגיה התפתחותית

תאריך: 06/07/2014 15:08   מחבר: קולות לבריאות הנפש

פסיכולוגיה התפתחותית עוסקת בחקר המדעי של השינויים הפסיכולוגיים השיטתיים שמתרחשים בבני אדם במהלך חייהם. התחום חוקר שינויים במגוון תחומי ההתפתחות, כולל מיומנויות מוטוריות ותהליכים פסיכו-פיזיולוגיים אחרים, התפתחות קוגניטיבית, מוסרית ורכישת שפה, כמו גם התפתחות חברתית, נפשית ואישיותית, עם דגש על מושג העצמי והתפתחות הזהות.

כיום, פסיכולוגים התפתחותיים עוסקים בזיהוי בעיות התפתחותיות אצל מטופליהם הילדים, ודואגים לטפל בהן - או בטיפול נפשי בעצמם או באמצעות הפניית הילד לגורמים מוסמכים אחרים כגון קלינאיות תקשורת, מומחים לליקויי למידה ועוד. לעיתים, ה"בעיה" כלל אינה אצל הילד, אלא אצל הוריהם. במקרים כאלו ניתן להיעזר בהדרכת הורים.

חלק מהבעיות ההתפתחותיות מתגלות בגיל מוקדם על ידי האחיות בטיפת חלב וחלקן מתגלות בהמשך על ידי ההורים או בבית הספר. כך או כך, כיום ישנו מגוון רחב של טיפולים ולכן אם עולה חשד חשוב לקחת את הילד לאבחון על מנת שיימצא לו הטיפול המתאים.

למידע נוסף:
אינדקס מטפלים.

תיאוריות התפתחותיות שונות של התפתחות ילדים

ישנם זרמים שונים בתיאוריות ההתפתחותיות, ביניהם תיאוריות פסיכואנליטית שתוהות על טבעה של האישיות, תיאוריות קוגניטיביות, תיאוריות חברתיות ותיאוריות למידה.

רוב התיאוריות משתמשות בתיאור ההתפתחות בשלבים, למרות שלא כולן טוענות כי התפתחות זו היא בהכרח ליניארית. משמעות הדבר היא כי האדם לא בהכרח יטפס בשלבים לפי הסדר, אלא כי עשויים להיווצר דילוגים או חזרה לאחור.

כמו כן, התיאוריות שונות בדגש שהן נותנות לסביבה בה גדל הילד לעומת המזג איתו הוא נולד, דיון העוסק בתורשה מול סביבה (Nature Vs. Nurture).

התיאוריות הפסיכואנליטיות מתייחסות לשלבי התפתחות האישיות. פרויד, הראשון שיצר תיאוריית שלבים, טען כי אישיות האדם מתפתחת במלואה עד גיל שש לערך, וכי כל מה שאנו עושים לאחר מכן הוא בעצם חזרה על דפוסים שנרכשו בגיל זה.

הוא קורא לשלבים "השלב האוראלי, האנאלי והפאלי" לפי האזור שמענג את הילד באותו השלב, בהתאמה. מודל זה של התפתחות נקרא בפיו "המודל הפסיכו-סקסואלי" משום שהמניע להתפתחות האישיות הוא לדעתו הדחפים המיניים.

ממשיכיו לא בהכרח הסכימו איתו, ואכן אריק אריקסון יצר תיאוריית שלבים משלו אשר שמה את הדגש לא על המיניות אלא על החברתיות. התיאוריה שלו היא "פסיכו-סוציאלית", ולכן היא כוללת את כל שלבי החיים - מהינקות עד הזקנה. השלבים הראשונים דומים לשלבים אותם תאר פרויד, אך בניגוד אליו אריקסון טוען שמשמעותם נובעת מהדמויות המשמעותיות הקיימות באותו שלב.

פיאז'ה, תיאורטיקן שוויצרי, שם את הדגש דווקא על ההתפתחות הקוגניטיבית, במטרה להסביר כיצד ילדים לומדים. לטענתו ההתפתחות הקוגניטיבית נערכת בשלבים, מתחילה בהבנת מושגים קונקרטיים גרידא כשלאט לאט מתפתחת יכולת הילד להפשטה.

לעומתו, בנדורה שם את הדגש על הלמידה חברתית באמצעות התנהגויות של חיקוי מבוגרים וילדים אחרים, חיזוקים חיוביים ושליליים של התנהגות, ואלמנטים נוספים המלמדים את הילד כיצד רצוי ולא רצוי לנהוג בעולמו.

מעניין אתכם? קיראו אודות פסיכולוגים מפורסמים, תחומים בפסיכולוגיה ואודות זרמים בפסיכולוגיה.

התמונה המתקבלת משדה המחקר כיום היא תמונה מורכבת הכוללת את האלמנטים האלה ועוד. המודלים ההתפתחותיים מאפשרים לחוקרים להחליט מהי ההתנהגות ה"נורמאלית" או הרצויה, ולפיה להגדיר את יוצאי הדופן.

עם זאת, חשוב לזכור כי באופן טבעי לא כולם יעמדו במודלים האלה, משום שהם לא יכולים לחזות את כלל התופעות האנושיות. לכן, חשוב לקחת כל עיכוב התפתחותי בעירבון מוגבל ולהתייעץ עם מומחים להתפתחות הילד ובמקרה הצורך לבריאות הנפש אם ישנו חשש כלשהו.

לקריאה נוספת באתר: פסיכולוג ילדים

הפרעות נפוצות והנפש שלך
חרדה - הפרעות נפשיות
הפרעות חרדה מהן?
דיכאון והטיפול בו
קיראו על דיכאון ואופן הטיפול בו
הפרעות אכילה והטיפול בהן
קיראו על הפרעות אכילה והטיפול בהן
הפרעות אישיות והטיפול בהן
מהי הפרעת אישיות?
סכיזופרניה והטיפול בה
קיראו על סכיזופרניה ועל הטיפול בה
ליחצו כאן להוספת תגובה
סגור



סגור