x דיווח על תקלה
תאור תקלה:
שם:
דואר אלקטרוני:
יצירת קשר
חיפוש באתר

איך תדעו שהילד צריך טיפול נפשי?

תאריך: 04/02/2015 11:21   מחבר: מערכת האתר

מיתוס נפוץ על תקופת הילדות הוא שמדובר בתקופה נטולת דאגות. אומנם ילדים הם בעלי כושר הסתגלות מדהים המאפשר להם להתמודד באופן מרשים עם רכישת אבני התפתחות ומעברי מסגרות רבים, אולם הם גם נעדרי ניסיון חיים המקשה עליהם להתמודד עם קשיים.

למרות המאמץ הרב שהורים משקיעים בניסיון לחסוך סבל מילדיהם, התמודדות עם מצבים קשים וחוויה של רגשות כמו כעס ועצב הם חלק מעולמו של כל ילד.

גם כאשר לילד יש חוסן רגשי, משברים רגשיים של בני המשפחה עלולים להשפיע עליו שכן הוא תלוי לחלוטין בהוריו. גם שינוי משפחתי מבורך כמו הולדת אח עלול לפעמים לערער את עולמו.

בנוסף, הכניסה למערכות חינוכיות לא עוברת בקלות על כל ילד, מערכות אלו אינן תמיד מתקפות את הביטחון העצמי שההורים כל כך התאמצו לבנות לו.

ילדים והוריהם יכולים להזדקק לעזרה  מקצועית כאשר הם סובלים ממצוקה רגשית, אולם בניגוד למבוגרים ילדים יתקשו לאותת כי הם זקוקים לטיפול.

על מנת להבין יותר איך יודעים מתי הילד נמצא במצוקה ואיך אפשר לעזור לו נפגשנו לפגישה אישית מסקרנת ומשכילה, עם ד"ר אילן טל פסיכיאטר מומחה ובעל ניסיון רב בתחום, ומי שמנהל את מרכז ד"ר טל בתל אביב ובחיפה.

ילדים עוברים כל הזמן שינויים ונפגשים עם אירועים שונים שיכולים לטלטל את חייהם. איך יודעים שהילד התגבר על קושי מסויים בהצלחה או שאולי הוא בעצם סובל ממצוקה רגשית?

ראשית, ילדים שונים בגילאים שונים מאותתים ומגיבים בצורה שונה. עם זאת, הקושי לאתר מצוקה רגשית בקרב ילדים נובע בראש ובראשונה מהעובדה שהיכולת המילולית והחשיבה המופשטת שלהם אינם מפותחים דיים, ועל כן קשה להם להסביר בצורה ברורה אם הם סובלים ממצוקה כלשהי.

ילדים בדרך כלל יבטאו את המצוקה הרגשית שלהם על ידי ביטוי המצוקה בהתנהגות, לפעמים אף באמצעות התנהגות קיצונית כמו אלימות או הסתגרות. בעולם הילדים התנהגות זו מהווה ביטוי התנהגותי לקשיים הרגשיים שאינם מובנים להם עצמם.

אגב, איתות למצוקה בצורה זו אינו נחלתם של ילדים בלבד. גם כמבוגרים לעיתים אנחנו מבטאים רגש באמצעות התנהגות- למשל נמנעים מסיטואציות חברתיות במקרים של חרדה חברתית

אז איך נדע בעצם שההתנהגות מבטאת מצוקה?

ישנן צורות התנהגות רבות היכולות להעיד על מצוקה רגשית אצל הילד. ביטויי מצוקה יכולים להתבטא באופן ישיר דרך הסתגרות, שינויים בדפוסי השינה, סיוטי לילה, התפרצויות שאינן תואמות את מידת התסכול, בכי רב ומצב רוח ירוד.

פעמים רבות המצוקה תופיע דרך ביטויים עקיפים, כמו היצמדות מוגזמת ובלתי מובנת להורים, בעיות רפואיות הנוטות לחזור, בעיות אלימות או קושי להשתלב במסגרות החינוכיות הן מבחינה לימודית והן מבחינה חברתית.

יתכן שבנך מתקשה להתשתלב בחברה בשל  דימוי עצמי נמוך, לחץ כאן למידע נוסף


אצל ילדים קטנים בעיקר,  אבל בכל גיל, יכולה להופיע תופעה המכונה רגרסיה, המבטאת קושי לבצע יכולות התפתחותיות שנרכשו כמו שליטה בצרכים, או ביצוע פעולות באופן עצמאי.

הילד חוזר להרגלים מהם נגמל כמו מציצת אצבע, אכילה מבקבוק וצורך בחיתול. תגובה זו נפוצה כאשר הילד מתמודד עם שינויים כמו הולדת אח, מעבר למסגרות, או בעתות של חרדה דוגמת מצבי חרדה בזמני לחימה. זו תגובה שנחשבת לנורמטיבית במידה והילד חוזר לתפקוד רגיל תוך זמן יחסית קצר, אך מחייבת תשומת לב מיוחדת כאשר היא נמשכת זמן רב.

עיכובים התפתחותיים וקושי לרכוש מיומנויות התואמות את גילו של הילד כמו יכולת לאכול לבד, לדבר, ליצור אינטראקציות חברתיות בסיסיות, ובאופן כללי תפקוד נמוך ביחס לגילו של הילד גם יכולים להעיד על מצוקה רגשית.

אז מה עושים אחרי שמבינים שהילד במצוקה, איך אפשר לעזור לו אם בעצם אין לו את היכולת להבין את עצמו דרך דיבור, כמו אצל מבוגרים?

אכן דייקת נכון את הדברים - מילים ושיחות הם כלי הטיפול המרכזיים בטיפול במבוגרים, אולם אצל ילדים היכולת המילולית והחשיבה המופשטת אינם תמיד מפותחים מספיק כדי לאפשר להם ביטוי רגשי רחב.

בנוסף, כאשר מביאים את הילד לטיפול, זו בעצם החלטה של ההורים ולכן ילדים רבים לא לא תמיד מעוניינים לדבר באופן ישיר על מצוקותיהם או להבין את מהות הטיפול.

למידע נוסף: עולמם הנפשי של ילדים ובני נוער

אז איך כן עורכים טיפולים פסיכולוגיים לילדים?

טיפולים פסיכולוגים בילדים רכים מותאמים למאפיינים הייחודים של גילם ההתפתחותי ונערכים בדרך כלל בשני אפיקים הנערכים במקביל, הדרכת הורים וטיפול דרך משחק. ואני ארחיב על כל אחד בנפרד:

טיפול דרך משחק:

המשחק הוא אמצעי ביטוי הנגיש ביותר לילדים ודרכו נעשה הטיפול הישיר בילד. המשחקים מתואמים לגיל הילד ויכולים לכלול משחקי תפקידים, משחקי קופסא, ציור או פסיכו-דרמה המאפשרים לו להביע את עצמו באמצעות תנועות גוף ומשחקי תפקידים.

קיראו גם בנושא: טיפול ביבליותרפיה - טיפול המתבצע בעזרת כתיבה וקריאה

המשחק מאפשר לילדים לעלות תכנים רגשיים באופן העוקף את מנגנוני ההגנה שלהם ובצורה שאינה נחווית עבורם כמאיימת. היא מאפשרת למטפל ליצור ברית טיפולית עם הילד תוך תקשורת בשפה משחקית נגישה ואהובה עליו.

עבור מתבגרים וילדים המעדיפים לשוחח עם המטפל על מצוקותיהם הטיפול נעשה ללא התיווך המשחקי. טיפולים פסיכולוגים למבוגרים כמו טיפול התנהגותי-קוגניטיבי, ביו-פידבק, טיפול דינמי ונוירו-פידבק יכולים להיערך באמצעות משחק המותאם לגילו של הילד.  

הדרכת הורים:

ילד גדל בתוך הקשר משפחתי החשוב מאד לרווחתו הרגשית. הדרכת הורים נעשית במקביל לטיפול בילד, והיא משמשת כלי טיפולי מרכזי, כאשר פעמים רבות הטיפול יכול להתקיים דרך הדרכת הורים בלבד. ככל שגילו של הילד יותר צעיר כך הטיפול מתבסס יותר על הדרכת הורית.

ההורים בתהליך הטיפולי מספקים מידע חשוב והכרחי אודות עולמו הפנימי של הילד, ההקשר המשפחתי בו הוא גודל והמעגלים החברתיים והתרבותיים המשפיעים על עולמו הרגשי. התקשורת עם ההורים מאפשרת לקבל מידע חשוב המקדם את הטיפול בילד.

ילדים נמצאים בתקופת התפתחותית בה הם תלויים בהוריהם ואינם יכולים להתמודד לבד עם מצוקות רגשיות. ההדרכה מאפשרת להורים להבין את ההליכים הרגשיים שעוברים על הילד ולקבל כלים יעילים על מנת לסייע לו.

ההדרכה ההורית מאפשרת מסגרת טיפולית בה ההורים יכולים לשתף אודות  קשיי ההורות והקשיים אותם הם חווים בחייהם האישיים שהם בעלי השפעה על עולמו הרגשי  של הילד.

בסוף השיחה מעלה ד"ר טל נושא שחשוב לו לדבר עליו ושמקשה פעמים רבות על עזרה לילדים. כך הוא מסביר כי למרות הלגיטימציה הגוברת של תחום בריאות הנפש אצל הציבור הרחב, להורים רבים פנייה לעזרה מקצועית עבור הילד יכולה להיות מלווה בחשש לתיוג שלילי.

הורים רבים לא מעוניינים שהמסגרות החברתיות והחינוכיות בהם הילד פעיל או מעוניין להצטרף ידעו כי הוא סובל ממצוקה מתוך חשש כי זה ישפיע על היחס אליו ועל עתידו. כמו כן הורים רבים חוששים כי פניה לטיפול תגרום לילד להרגיש כי הוא בעייתי.

אם כך, לסיום מה אתה ממליץ להורים שבכל זאת חוששים שהילד שלהם יהיה מתוייג כ"בעייתי"?

במפגש הראשון עם הפסיכולוג , הנערך תמיד עם ההורים ובלי הילד, חשוב לעלות בפניו את אותן חששות. המטפל יכול לסייע להורים להבין טוב יותר האם ומדוע הוא זקוק לטיפול, להדגיש בפניו איזה מידע יכול להישאר חסוי ואיזה בכל זאת כדי לעשות בו שימוש כדי להקל על הילד בהמשך,  והאם בכלל נדרש שהילד עצמו יגיע או רק העורים.

כמו כן, חשוב שהורים יידעו שעל פי חוק, המטפל אינו רשאי למסור מידע על מטופלים לשום גורם, כולל מוסדות לימודיים או צבאים, ללא הסכמת הוריו.

קיראו באתר: מהם טיפולים משלימים בתחום הנפש ולמי הם מיועדים?